Håll din cykel i toppform med dessa underhållstips

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
loading...Loading...

Du har spenderat en stor mängd tid på cykeln och du bör därför klämma ut allt av den rena lyckliga glädjen du kan få av den. Med regelbundet underhåll kan du hålla din cykel i toppform och hålla den rörlig och smidig. Du kan spara mycket när det gäller arbetskostnaden när det gäller att göra ditt cykelunderhåll själv. Det är också en ovärderlig skicklighet och kan vara till nytta när du behöver det. Det är inte jättesvårt att göra ditt cykelunderhåll själv. Allt som behövs är några tekniker och kunskaper om stegen att ta och du kommer att ha en väl underhållen cykel på nolltid.

Utan ytterligare frågor, låt oss gå igenom de tips, tekniker och steg som behövs för att ta hand om din cykel och hålla den i toppform.

Steg # 1 – Rengör din cykel

Det första steget i cykelunderhållsprocessen är att rengöra din cykel noggrant. Rengöring av cykeln regelbundet kommer att förlänga dens liv och kommer få den att fungera klockrent. För rengöring av cykeln behöver du en biologiskt nedbrytbar rengörare, en svamp, en gammal tandborste och en handduk. Detta kommer att rengöra allt från sittplatser, bromsar, pedaler, växlar, kassett, kedjeringar, kedja och ram. Det är inte nödvändigt att använda mycket vatten också eftersom enkel dimma eller ett milt regn som spray kommer att göra jobbet eftersom allt du behöver är att skölja bort tvålresterna kvar efter rengöringen av cykeln. Du bör också ta sadeln för att rengöra den noggrant och innan du sätter på den igen, lägg till lite cykelfett.

Steg # 2 – Inspektera dina bromsar

En av de viktigaste delarna av din cykel är bromsarna. Det är viktigt att se till att de är i gott skick och även är rätt anpassade. Justeringar av bromsarna gör skillnaden mellan en kontrollerad cykel och att förlora kontrollen över den, vilket kan leda till några allvarliga skador. Det är viktigt att kontrollera bromsarna ofta och hålla dem smidiga så att cykeln fortsätter att fungera smidigt.

Börja med att kontrollera bromsbeläggen, den lilla gummerade rektangulära metallytan som gnider mot hjulfälgen eller skivan. Bromsbelägg har en tendens att nötas över tiden på grund av deras överanvändning och behöver ersättas. Du kan använda en ficklampa för att kontrollera bromsbeläggens tillstånd och om de visar tecken på överdrivet slitage, är det bättre att byta dem. Bromsbeläggen kan justeras genom att dra åt justeringsrullen. Om du vill flytta bromsbeläggen nära skivan, dra åt skruvarna och vice versa.

Det är viktigt att hålla bromsytan och bromsklossarna rena från olja och smuts. Smutsiga bromsbelägg har en tendens att nöta bromsytan såväl som sig sjäv snabbare.

Steg # 3 – Kolla hjulen

Hjul och fälgar ger jämnhet och stabilitet till cykeln och håller dina däck på plats medan du cyklar. Att ha ordentligt justerade hjul möjliggör konsekvent kontakt mellan smuts och däck.

För att justera hjulen, snurra hjulen efter att ha höjt cykeln. Båda hjulen ska snurra utan att vara vinglig. Om det finns en vinglig fälg, kan du justera den med en snuttång. Om hjulet är för skadat kan du också överväga att byta ut dem mot nya.

Steg # 4 – Dra åt muttrarna och bultarna

Kontrollera alla muttrar och bultar på cykeln när du utför ditt cykelunderhåll. Se till att ingen av dem är lös. När du drar åt skruvarna, se till att du inte överdriver dem eftersom det kan leda till skador på cykeln och kommer också att påverka din körupplevelse.

Steg # 5 – Kontrollera drivrutinen

Drivkörningen på en cykel innehåller kedjan, pedalerna, spårväxeln och den verkliga hjulkassetten. Drivkörningen överför kraft som genereras av benen till cykelns bakhjul. Detta är vad som rör cykeln. Det är nödvändigt att hålla drivkörningen väl underhållen för att få en bra körupplevelse.

Du behöver en hand när du inspekterar drivkörningen för att hjälpa till med detta steg i inställningen. Lyft upp bakhjulet och låt det snurra som du gjorde i steg 3 när du kollade på hjulen. Byt igenom alla växlar den här gången och kontrollera om det är lätt att utföra och byta växel. Kontrollera nu kedjans ringar, kedja, kassett och spärr efter överdrivet slitage, bucklor, repor, skrapor etc. Om kedjan verkar för sliten, är det bättre att byta ut den eftersom det kan skada andra delar av drivlinan.

Steg # 6 – Smörj cykeln väl med en korrosionshämmare

Detta är det sista och det viktigaste steget i cykelunderhållet. Smörjning är nyckeln till jämn och bra körupplevelse, men det är också viktigt att använda ett smörjmedel som inte bara smörjer delar av cykeln utan även ger korrosionsbeständighet. Smörj cykeln, speciellt drivlinan är viktigt för att hålla arbetet smidigt utan några problem. Det hjälper också till att förhindra ackumulering av smuts och dam på cykeln som påverkar rörelsen. Det bästa korrosionshämmande smörjmedlet/sprayen är WD-40. Det har varit det bästa valet av spray i över 60 år när det gäller smörjning av cykeldelar och att förhindra korrosion.

Applicera WD-40 smörjmedel i kedjan medan du roterar pedalerna moturs, WD-40 fungerar som en korrosionsinhibitor. Smörj även spärrledaren, den exponerade kabeldragningen och bromsarna. Häll inte på överflödigt med smörjmedel och torka av extra. Innan du sprayar cykeln med WD-40-korrosionshämmarsprayen, se till att du blir av med den rost som redan finns där. Du kan gnugga bort det med stålull. Om det finns några delar som är för korroderade för att rengöras, kan du också överväga att byta dem.

Din cykel är nu redo att tas ut och tipsen ovan kommer att se till att du har en bra körupplevelse.

Kolla denna video:

 

 

Kontakta oss

SEAB AB Box 116 193 23 Sigtuna, Sweden www.seab.se

© 2018 WD-40 Company