Innan vi tittar på hur man kan byta luftfilter i bilen måste du förstå att luften som dras in av bilmotorn blandas med bränslet för att bilda rätt volymförhållande. Eftersom det är väsentligt att förhindra att föroreningar kommer in i motorns förbränningskammare finns det alltid ett insugsluftfilter placerat precis före insugningsröret (och framför flödesmätaren i diesel- och turbodieselbilar). De flesta bilar använder speciella pappersfilter med en dragspelsstruktur, som avsevärt ökar filtreringsytan. Ett filter av hög kvalitet känns igen på sin färg. Om det är gulaktigt (och inte vitt) betyder det att det har impregnerats med ett syntetiskt harts som inte gör att filterpapperet absorberar vatten eller olika kemikalier. Det finns också bomullsfilter indränkta i olja som tillåter större sug än vanligt. Dessa används vanligtvis i särskilt kraftfulla bilar. Naturligtvis innebär filtrering en progressiv avsättning av främmande partiklar på filtret, vilket minskar mängden luft som passerar, vilket kan resultera i motorfel. Filtertillverkare föreslår att du byter ut luftfiltret på din bil minst en gång om året. Biltillverkare föreslår att de byts ut mycket mindre ofta. Genomsnittliga rekommendationer är att byta ut var 30 000:e km eller en gång vartannat år.
Första steget i att byta luftfilter i bilen är att hitta lådan för luftfiltret. När du har lokaliserat lådan som innehåller filtret (vanligtvis i ett upphöjt läge, även om det ibland är dold av motorkåpan, men alltid ganska lätt att nå), är det lämpligt att rengöra lådans utsida med en borste eller tryckluft, för att förhindra att extern smuts från motorn överförs, under filterbyte.
Filterlådan kan förses med två typer av förslutning: med skruvar eller med fjäderkrokar. I det första fallet, lossa skruvarna och ta bort dem (använd WD-40 Multispray för att göra att de släpper enklare). I det andra fallet släpper du på krokarna. Lyft på locket som luftintagsröret är anslutet till och exponera filtret. Lyft försiktigt filtret och ta bort det. Ibland sitter filterpackningen fast längs kanten, vilket gör den svår att ta bort: använd en skruvmejsel för att arbeta längs kanten tills det lossnar helt.
Insidan av filterlådan måste rengöras noggrant för att eliminera eventuella smutsrester. Detta kan göras med hjälp av en dammsugare eller en tryckluftspistol. Om du använder tryckluft, är det lämpligt att täcka öppningen av lådan mot motorn med en trasa, för att förhindra att skräp kommer in i motorn. I diesel- eller turbodieselbilar är tilltäppning av röret ännu mer nödvändig, eftersom det finns en flödesmätare kopplad till den elektroniska styrenheten, precis efter filtret. Eftersom detta är en mycket känslig och ömtålig komponent får den inte utsättas för våldsamma luftstötar.
Det nya filtret kan nu placeras i lådan, var noga med att inte deformera eller riva “dragspelet” av papper. Filter är vanligtvis markerade med en pil som anger luftflödets riktning. Runt kanten på filtret finns en packning som noggrant måste monteras på lådans kant. Dess korrekta placering är avgörande, så att ingen annan luft än den som passerar genom filtret kommer in i lådan. Mycket stora filter kan ha limpärlor längs packningen för att hjälpa till att hålla filtret sträckt på plats. Glöm inte att ta ur tilltäppningen av luftröret, innan du monterar luftfiltret.
När du har satt i filtret, sätt tillbaka locket på lådan och fäst det på plats med skruvarna eller krokarna. En spray WD-40 Multispray på dessa, efter stängning, hjälper till att hålla dem rena och i perfekt skick för nästa gång.
Som redan nämnts har dieselbilar en luftflödesmätare som mäter den inkommande luftmassan. Detta är ett extremt känsligt instrument som inte bör rengöras utan lämplig utrustning. Det kan dock behöva rengöras efter ett visst antal kilometer. Detta görs genom att ta bort hylsan som sensorn är insatt i och koppla ur anslutningen från den centrala styrenheten. Placera behållaren vertikalt och spruta den några gånger (från ett visst avstånd och med låg effekt) med en speciell lösningsmedelsvätska, låt den sedan torka helt innan montering. Det bästa är att få denna operation utförd av en bilverkstad.
Nu vet du hur man byter luftfilter i bilen!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna