1953, i ett litet laboratorium i San Diego, Kalifornien, började det nyfikna företaget “Rocket Chemical Company” att skapa en serie av rostförebyggande medel och avfettare, med syfte att användas inom flygindustrin.
Det tog dem 40 försök att få formulan för vattenavvisning att fungera, men på 40:onde försöket lyckades de stort. WD-40 föddes. WD-40 står för Water Displacement, 40th formula. Namnet kommer alltså direkt från kemisternas labbanteckningar.
Det första företaget som använde WD-40 kommersiellt var Convair, som arbetade med raketer inom rymdindustrin, för att skydda det yttre höljet på rymdraketen ‘Atlas’ från rost och korrosion. Produkten fungerade så bra att flera anställda smög ner burkar med WD-40 i sina matlådor, för att använda hemma.
Några år senare experimenterade Rocket Chemical Companys grundare Norm Larsen med att fylla WD-40 i aerosolburkar, då han ansåg att även vanliga konsumenter kunde ha användning av produkten i sina hem, verkstäder och garage.
1953
Rocket Chemical Company grundas 23:e september 1953, av Norman B. Larsen, Gordon Dawson och John B. Gregory.
1957
Cy Irving tar rollen som ordförande på Rocket Chemical Company.
1958
WD-40 gör sin första framträdande på butikshyllorna i San Diego, Kalifornien.
1960
Företaget nära dubbleras i storlek till sju personer, som säljer i genomsnitt 45 lådor per dag från bakluckorna på sina bilar, till bygghandelsbutiker och butiker för sportartiklar runt om i San Diego.
1961
Den första stora ordern, en helt fylld lastbil, skickas för att hjälpa offren från orkanen Carla, längs med den amerikanska Gulfkusten. Den används för att rekonditionera flodvågs- och regnskadade fordon och annan utrustning.
1969
John S. Barry utses till ordförande och VD och döper företaget efter sin enda produkt, WD-40.
1973
Företaget WD-40 går till börsen och listas som “över disk”. Aktiepriset ökar med 61% under första dagen.
1983
Försäljningen når $50.2 miljoner dollar. Många företag försöker introducera liknande imiterade produkter och går till och med så långt att de kopierar den distinkt blåa och gula burken med rött lock. Anställda: 38 st
1990
Gerald Shief utses till ordförande och Chief Operating Officer för WD-40. Han blir senare även VD.
1993
WD-40 firar 40-årsjubileum genom att bryta $100 miljoners-gränsen i försäljning. Företaget listas även bland de tio mest lönsamma företagen på NASDAQ-börsen.
1997
Garry O. Ridge utses till ordförande och VD för WD-40.
2001
WD-40 adderar flera globala varumärken inom hushållssegment till sin portfolio. Tillskottet av X-14®, 2000 Flushes® och Carpet Fresh® gör WD-40 ledande inom hushållsrengöring och underhållsprodukter.
2003
Serien 3-IN-ONE Professional line lanseras. WD-40s Big Blast®-burkar introduceras i USA, som har en brett sprayande munstycke som levererar snabbt och effektivt över stor yta.
2004
WD-40 köper upp 1001®, det ledande varumärket av produkter för mattrengöring i Storbritannien. Även serien 3-IN-ONE Professional line expanderar med introduktionen av en kraftig avfettningsprodukt, en startgas för motorer och ett högpresterande smörjmedel.
2005
WD-40 Smart Straw® introduceras, med ett permanent fastsatt sprayrör. Det nya sprayröret fungerar på två olika sätt: en bred spray när röret riktas nedåt och en stråle när röret riktas uppåt. Det nya Smart Straw löser också det primära problemet som många användare upplever: att de tappar bort det lilla röda medföljande röret. 3-IN-ONE Professional line expanderar ytterligare med ett torrt smörjmedel, som smörjer och skyddar alla typer av ytor utan att lämna kvar några oljiga rester. Spot Shot instant Carpet Stain Remover lanseras i en smidig sprayflaska med avtryckare.
2008
WD-40 konverterar sin mest populära burkstorlek till Smart Straw-systemet. Den officiella listan av WD-40 Multisprays 2,000 olika användningsområden dyker upp för första gången, tack vare medlemmarna i WD-40 Fan Club. Spot Shot introducerar två nya produkter med avtryckare: Spot Shot Instant Carpet Stain, Odor Eliminator och Spot Shot Pet.
2009
WD-40 Trigger Pro® introduceras, en produkt utan aerosol men med samma formula, för industriellt bruk. WD-40 lanserar även varumärket BLUE WORKS®, som är en serie av specialiserade underhållsprodukter designade exklusivt för industriellt bruk, med formula som överstiger industristandard.
2011
Med insikter från lanseringen av varumärket BLUE WORKS introduceras WD-40 Specialist®, en serie av klassledande specialprodukter under varumärket WD-40, riktat mot branschproffs. Den initiala produktserien består av Water Resistant Silicone Lubricant, Protective White Lithium Grease och Rust Release Penetrant Spray, som innehåller Blu Torch™ Technology, en patenterad blandning av syntetiska additiv. Anställda: 334 st.
2012
Företaget WD-40 BIKE grundas, ett varumärke fokuserat exklusivt på underhållsprodukter för cyklar. WD-40 BIKE’s högpresterande produktlinje erbjuder en rad produkter, inkluderat våta och torra kedjesmörjmedel, en kraftig avfettare, skumtvätt för cykel och ramskyddande medel.
2013
WD-40 firar 60 år! Produktserien WD-40 Specialist har växt till åtta olika produkter. Fem produkter har lagts till: Rust Remover Soak, Long-Term Corrosion Inhibitor, Dirt & Dust Resistant Dry Lube, Machine & Engine Degreaser och Electrical Contact Spray. På grund av succéen med WD-40 Specialist, tas beslutet att produktionen av varumärket BLUE WORKS ska avslutas. Erfarenheter från varumärkets livstid tas om hand om och appliceras i resten av företaget.
2014
WD-40 köper upp GT85, en multifunktionell underhållsprodukt för cyklar, främst såld på den brittiska marknaden.
2015
WD-40 introducerar WD-40 EZ-REACH Flexible Straw™ i USA. Med ett fast åtta tum långt flexibelt rör som håller sin form, kan man nå annars onåbara ställen: trånga avloppsrör, bakom motorblock, svåråtkomliga gångjärn osv.
2016
2016 är året då WD-40 på allvar slår igenom med WD-40® Specialist Spray & Stay Gel Lubricant. Med en formula som inte droppar stannar produkten där man applicerat den och ger 12 gånger så lång livstid av smörjningen på vertikala ytor och rörliga delar. Anställda: 445 st
2016
Senare under 2016 ansluter fyra nya högpresterande smörjmedel till WD-40-familjen. Deras avancerade teknologi, med industriell styrka, tål höga temperaturer, tryck och fuktutmaningar, medan de fortfarande kan användas tillsammans utan att de tappar i förmåga.
© 2021 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna
Val av region ändrar språket och/eller innehållet på WD-40