Det finns olika anledningar till varför man vill veta hur man byter ut bromskabel på en cykel, men det rör sig oftast om slitage eller brott på kabeln. Cykelbromskablar är gjorda av flätad ståltråd och är mycket motståndskraftiga: det finns en metallpuck i ena änden, som kan vara sfärisk eller cylinderformad, vilket gör att kabeln kan anslutas ordentligt till bromshandtaget. Kabeln utsätts för stor belastning och kan förr eller senare uppvisa tecken på slitage. Kablarna slits vanligtvis nära klämman, som ansluter till bromsarna eller bromshandtaget. Ett annat vanligt problem finns hos cyklar som inte har använts på flera månader, vars bromsledningar och skyddande hölje inte hade torkat och smörjts tillräckligt inför avställning. I dessa fall kan oxidation uppstå inuti höljet: kabeln glider dåligt, bromsen blir svampig och spaken svår att använda. I dessa situationer måste kablarna bytas ut, och ibland även deras hölje.
Cyklar vars bromssystem är tillverkade av stålkablar (och därmed inte hydrauliska) kan ha olika typer av bromsar. Detta medför inga särskilda skillnader när det gäller att byta cykelbromskabel, medan anslutningstyperna till bromsen är olika. Typerna av regulatorer nära bromshandtaget eller bromsen (eller båda) kan också vara olika. Kontrollera först vilken typ av bromssystem du har och införskaffa sedan bromskabel som passar till just din cykel.
Det första steget är att lossa bromsklämman: Ibland sitter klämman på själva bromsen, medan den i andra fall är “flytande” och består av klämma plus båge som tar emot en andra kabel, som i sig håller två fjäderkuddar. När kabeln har tagits bort från klämman kan bromshandtaget flyttas och terminalen exponeras. Genom att vrida regulatorn på spaken och dess låsring så att deras spår är inriktade kan kabeldelen tas bort med terminalen och sedan kan kabeln tas bort helt från höljet.
Efter att ha undersökt höljet och kontrollerat att det inte har några skador kan du montera in den nya kabeln. Samtidigt föreslår vi att du applicerar en generös mängd WD-40 SPECIALIST PTFE-smörjmedel längs kabeln, vilket ger utmärkt smörjning och skydd, genom att minska friktionen av kabeln inuti höljet och är idealisk för komponenter eller mekanismer som utsätts för fukt.
När kabeln monteras in i höljet, placera dess del med terminalen i bromshandtagets anslutning och vrid sedan regulatorn och dess ringmutter till ett läge så att deras två spår inte sammanfaller, för att förhindra att bromskabeln kan glida ut. Se till att även placera huvudet mot bromshandtaget och bromsregulatorerna.
Cykelbromskabeln sticker ut ur den nedre delen av höljet. Dess änddel (mot bromsen) kan ha ett krökt metallrör som ansluter det till själva bromsen, så att kabeln inte skapar för mycket friktion inuti själva höljet. Kabeln måste nu sättas in i bromsklämman (tidigare lossad). Innan du drar åt klämman måste de två dynorna dras åt med varandra och föras närmare fälgen. Håll bromsen i detta läge, dra åt skruvklämman och lås kabeln. Efter att ha gjort det, klipp kabeln 3-4 cm nedanför klämman. Var noga med att använda en bra avbitartång, för att undvika att vajerns trådar spretar efteråt.
Sätt i den speciella metallpucken vid snittänden av kabeln, som troligtvis måste justeras något, dra åt den med en klämma för att förhindra att den glider. När du är klar kontrollerar du, genom att vrida det upphängda däcket (bäst med cykeln på ett stöd), både bromsningen och bromsklossarnas avstånd från fälgen. Justera vid behov deras placering (olika beroende på bromstyp på cykeln).
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna