Här går vi igenom hur man kan byta ut ABS-sensor på en bil. ABS-sensorerna (Anti-lock Braking System) är en del av systemet som förhindrar att ett bilhjul låser sig vid inbromsning. Detta gör att du undviker att totalt förlora greppet och förlänga stoppsträckan avsevärt. I praktiken upptäcker ABS om ett hjul har låst sig och släpper bromsen på det hjulet, även om föraren håller pedalen nedtryckt, vilket tillåter att hjulet fortsätter rotera och återta greppet. Systemet utför denna aktivitet att släppa och återuppta bromsningen upprepade gånger och mycket snabbt tills sensorn på det hjulet signalerar att det har återupptagit korrekt rotation.
Kärnan i det hela är alltså en sensor som känner av om hjulet har låst sig eller inte. Varje hjul har en sensor placerad bakom hjullagret i blocket som innehåller bromsen. I detta block finns en speciell skiva, som inducerar en ström i sensorn, beroende på hur hög rotationen är.
Du kan se att din bils ABS-system har ett problem när du ser att ABS-varningslampan tänds (istället för att slockna några sekunder efter start), eller som ett resultat av oregelbunden inbromsning. När du har försäkrat dig om att varningslampan inte beror på en felaktig säkring eller felaktig ABS-styrenhet, fokusera din uppmärksamhet på sensorerna. Kör inte med varningslampan tänd om det inte är absolut nödvändigt och i mycket låg hastighet.
Hur man kan byta ut ABS-sensor bör jar med att ABS-sensorerna är anslutna till styrenheten via en kabel. Eftersom sträckan är ganska lång går denna kabel genom en stor del av bilen och hålls på plats av olika fästen med genomföringar, clips eller andra fästsystem. Det är inte ovanligt att kabeln efter en viss tids användning, särskilt i ojämn terräng eller vid extrema väderförhållanden, kan ha försämrats eller till och med gått av på vissa ställen och inte leder signalen från sensorn korrekt. Det är därför det är nödvändigt att följa denna kabels väg och undersöka den noggrant för att upptäcka eventuella problem.
Kabeln som går från sensorn, efter en mer eller mindre lång sektion, är försedd med en koppling som möjliggör anslutning till den sektion av kabeln som går så långt som till styrenheten. Om skada upptäcks i den senare delen av kabeln, koppla loss kontakten och byt ut den skadade kabeln. Om skada upptäcks i den del av kabeln som är ansluten till sensorn, eller om ingen skada hittas i någon kabel, måste sensorn bytas ut.
I allmänhet måste hjulet på vars nav sensorn är placerad tas bort, för att byta ABS-sensor. Bilen måste lyftas och placeras på domkrafter för att stå säkert. Det kan också vara nödvändigt att arbeta inne i bilen, eftersom många bilar har kontakten mellan kabeln som kommer från sensorn och den som går till styrenheten, under baksätet, i bagageutrymmet eller i andra inre delar.
Sensorkabeln som kopplas bort från kontakten bör också frigöras från andra förankringspunkter på karossen eller chassit, såsom genomföringar, klämmor eller annat. En del av dessa är externa och kan därför vara förorenade med jord, smuts eller fett. Det är lämpligt att rengöra dem i förväg med WD-40 Multispray och en trasa, så att kabeln kan lossas utan att skada fästena. Sensorn är fäst vid hjulnavet och bromsramen med en bult. Monteringen oxideras ofta och blir då svårare att demontera. Efter inledande rengöring är det lämpligt att spraya WD-40 Kryp- och rostlösningsolja som penetrerar snabbt och frigör delarna med avsevärd effektivitet. Dess formel är också lämplig för svåra fall av kärvning och oxidation. Använd sedan lämplig nyckel för att lossa bulten och ta bort sensorn från sitt säte.
Bultsätet som håller givaren ska behandlas med WD-40 Multispray innan den nya givaren skruvas dit. Kabeln som kommer ut ur givaren ska placeras på samma fäste som den tidigare och låsas ordentligt i position. Slutligen ska ändkontakten kopplas till kontakten på kabeln som går till styrenheten. Äntligen kan hjulet sättas ihop igen. Efter bytet måste några tester utföras med bilen för att avgöra om varningslampan förblir tänd eller inte och om ABS:en fungerar som den ska. Om testet misslyckas är det värt att ta bilen till en verkstad eftersom det kan finnas ett problem med styrenheten, som då måste kontrolleras med lämplig diagnosutrustning.
Så går det till att byta ut ABS-sensor på din bil!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna