Hur man reparerar stötfångaren på en bil är inte en särskilt komplicerad operation. Lokala skador kan ofta repareras och oftast är det inte nödvändigt att byta stötfångaren. Bilstötfångare är praktiskt taget alla gjorda av ett kompositplastmaterial och är i allmänhet lackerade i samma färg som karossen, men det finns också många omålade versioner och den klassiska mörkgrå färgen. Det är vanligt att denna del av bilen kommer i kontakt med föremål, vid parkering eller på resa. Skadan som kan uppstå varierar: från en liten repa till större deformation, ibland till och med materialbrott på ytan. I mindre allvarliga fall är det möjligt att utföra mindre reparationer på egen hand och uppnå utmärkta resultat. För allvarligare situationer överlåts reparationen till verkstaden, särskilt om det också involverar andra delar av karossen. För små reparationer är det inte nödvändigt att ha en speciell uppsättning verktyg och reparationsmaterial, medan det för mer krävande reparationer krävs vissa specialverktyg.
Hur man reparerar stötfångaren på en bil börjar med de mindre skadorna. Den enklaste situationen vid reparation av stötfångaren innebär förekomsten av små repor, vanligtvis orsakade under parkering eller långsammare manövrering. Om reporna inte är djupa och inte påverkar stötfångarens form på ett speciellt sätt kan vi eliminera dem ganska snabbt. Om stötfångaren inte är målad, fortsätt med en grundlig rengöring av den skadade delen med WD-40 BIKE Cleaner, applicerad med en svamp, och torkas sedan väl med en mikrofiberduk.
Sedan appliceras den speciella slippastan på den drabbade delen och arbeta tålmodigt och upprepade gånger med cirkulära rörelser tills delen är jämn och reporna försvinner. Om reporna är lite djupare kan du använda mycket fint slippapper (över nr 400), utan att trycka för hårt. Om stötfångaren är målad arbetar vi på samma sätt med slippastan, men vi använder inte slippapper, särskilt inte om färgen är metallisk, eftersom dess verkan tar bort den transparenta lackerade finishen. Om inte reporna försvinner måste man agera annorlunda.
Du måste fatta ett beslut innan du reparerar stötfångaren i den här situationen: hantera omlackeringen själv, med sannolika synliga resultat av lackeringen, eller kontakta en verkstad som gör det mer professionellt. Om du bestämmer dig för att göra det själv, efter rengöring och behandling med slippasta, måste ett lätt lager av fyllmedel för plastmaterial, som förblir mer flexibelt än det för karosseri, appliceras på den skadade delen och sedan slipas ytterligare. Jobbet avslutas till sist med hjälp av en polermaskin.
Om det uppstått deformation – vanligtvis en buckla – är det bäst att ta bort stötfångaren för att kunna arbeta lättare. Demontering utförs genom att lossa de olika skruvarna som håller fast stötfångaren i karossen. Ta bort eventuellt inre skärmskydd och koppla bort kablar som driver eventuella strålkastare. Detta är ett jobb som kan vara komplicerat och man måste se till att inte bryta de konturer som används för fixering. För detta ändamål är det smidigt att använda, för att lättare lossa skruvarna, WD-40 Kryp- och rostlösningsolja som frigör delar med enastående effektivitet. Denna produkt är också lämplig i svåra fall av oxidation.
En deformation till följd av en stöt kan åtgärdas genom att använda en värmepistol som ofta ger en värme på minst 500°C. Med pistolen, värm försiktigt upp kanterna först och sedan det centrala området av den buckliga delen. När den är tillräckligt uppmjukad kan den lätt återställas till sin ursprungliga form genom att trycka på den från motsatt sida. Men eftersom den exakta formen inte alltid blir perfekt är det ofta nödvändigt att slipa först med ett grovt slipmedel och sedan med ett finkornigt slipmedel, för att jämna ut och förfina profilen. Därefter utförs spackling, följt av ytterligare slipning och slutlackering. Lackeringen kan utföras själv men även av en verkstad.
Om det finns sprickor är det nödvändigt att agera på insidan av stötfångaren. Ett specialverktyg används som värmer plasten och applicerar häftklamrar som, när delen har svalnat, sitter stadigt fast i materialet. På så sätt omplaceras de trasiga delarna stadigt efter stötfångarens form. Därefter följer fyllnings- och lackeringsproceduren som gåtts igenom tidigare.
Efter att stötfångaren har reparerats och lackerats, måste den sättas tillbaka på sin plats. För att undvika problem måste du rengöra skruvsätena, själva skruvarna och eventuella skarvar i profilerna och de invändiga stenskydden. Dessa delar, tvättade och borstade, kan behandlas före montering med WD-40 Multispray.
Nu vet du mer om hur man reparerar stötfångaren på en bil!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna