I denna guide får du lära dig hur man rengör en förgasare till en motorcykel på bästa sätt. Det är grundläggande att rengöra en motorcykels förgasare om den inte fungerar som den ska, eller efter ett visst antal kilometer på mätaren, eller om det är i början av säsongen. En motorcykels förgasare är dess nervcentrum, vilket allt annat kretsar kring. Det är en mycket sofistikerad komponent som består av många delar, som har olika och grundläggande funktioner. Vissa av dessa delar kan justeras på olika sätt för att ändra luft/bränsleförhållandet eller för att köra motorn kall, maximalt, minimalt osv. Varje motorcykeltillverkare monterar olika typer av förgasare på sina modeller.
Dessa förgasare kan vara mycket olika varandra, även om de har samma driftsprincip. Oavsett måste du som ägare till din motorcykel utföra rutinmässigt underhåll och rengöring på förgasaren, utan att störa kalibreringen av jetstrålar och luftintag eller felaktig justering av minimum, maximalt osv. Utifrån dessa skäl är det, innan du fortsätter med (vanligt eller extraordinära) underhållet av förgasare, viktigt att läsa på lite i motorcykelns och förgasarens underhålls- och användningshandbok.
Skruvmejsel
Näbbtång eller spetstång
Tryckluft via kompressor
Ståltråd
WD-40 SPECIALIST® Torrt PTFE-smörjmedel
Beroende på motorcykels chassi är det ofta nödvändigt att demontera skyddshöljen, för att kunna nå och arbeta ordentligt på förgasaren. Före någon annan åtgärd, tvätta motorcykeln försiktigt. Detta för att undvika att lera, sand och asfaltrester hamnar inuti förgasaren och orsakar allvarliga skador. Tvätten måste följas av noggrann torkning, varefter vi föreslår att man applicerar en generös spray WD-40 Multispray på förgasaren för att eliminera de mest envisa resterna och underlätta själva demonteringen.
Nu börjar vi guiden till hur man rengör en förgasare till en motorcykel! Förgasaren är ansluten till kolvhuvudet, luftfiltret, gasreglaget/luftslipsstången och bränsleröret som kommer från bränsletanken. För att rengöra motorcykelns förgasare, lossa först skruvarna (eller annan fastsättning) som håller luftfiltret. Detta filter bör du inspektera: vissa kan tvättas eller rengöras genom att blåsa ur dem med tryckluft, andra inte. Om luftfiltret är smutsigt och igensatt måste det bytas ut mot ett nytt.
Bränsleröret är oftast anslutet till förgasaren med hjälp av en metall- eller plastklämma. När du har stängt matarventilen som lämnar tanken, använd tången för att trycka på klämmorna och ta sedan bort röret från förgasaren. Kabeln som kommer från gasreglaget och (om så finns) det automatiska luftregleringssystemet måste också kopplas bort från förgasarhuvudet. Bränsleinloppet i förgasaren är ofta utrustat med ett litet bränslefilter som måste inspekteras och ibland rengöras.
Förgasaren är ansluten till motorn med olika system. En av de vanligaste är en kort hylsa av syntetiskt material eller gummi som sätts in vid förgasarutloppet och ansluts till motorhuvudets mun där det ofta är fixerat med ett metallband. Genom att lossa detta kan du koppla bort förgasaren. I vissa fall är den fastsatt på topplocket med nitar. Om det finns nitar hjälper några sprayer av WD-40 Multispray dig att lossa dem. Förgasaren kan nu tas loss.
Kontrollera först packningarnas skick: den för anslutning till cylindern och den (om någon) mellan förgasaren och luftfiltret. Deras funktionalitet är mycket viktig eftersom revor, svullnader eller brott orsakar funktionsfel eller kan till och med kan göra att motorn inte går alls. Ta sedan bort bränsletanken genom att skruva loss den nedre centrala skruven som fixerar den (se till att arbeta över en behållare för att fånga upp skruvar). Brickan är ofta smutsig med avlagringar och inbränt material. Nu när det är synligt kan flottören tas bort genom att ta bort den lilla stålaxeln där den svänger och även ta bort stiftet som är anslutet till flottören. Kontrollera också packningen på brickan som ofta behöver bytas ut. Placera allt i en behållare och spraya rikligt med WD-40 Multispray, som optimalt tränger sig in och rengör de olika komponenterna.
Förgasaren har blandningssprutor, justerbara minimum och luftstrålar och giljotinen med stiftet. Om du inte har specifika färdigheter för att hantera detta, lämna dem helt enkelt på plats och blås tryckluft i hålen. Om du är mer erfaren kan du demontera och rengöra den med samma produkt genom att dra en ståltråd genom hålen. Var försiktig så att du inte skadar några detaljer. Förgasarkroppen kan nedsänkas i WD-40 Multispray (finns även i större volymer än på burk).
När förgasaren är helt ren, torka den noggrant och sätt ihop den igen. Montera varje komponent på rätt plats genom att utföra ovanstående operationer bakåt. Var också uppmärksam på drivstångens anslutningar, som måste behandlas med en spray av WD-40 SPECIALIST PTFE Torrt Smörjmedel. När allt är tillbakamonterat på samma sätt som tidigare är du klar med guiden: Hur man rengör en förgasare till en motorcykel!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna