Välkommen till guiden för hur man underhåller bilens luftkonditionering! Luftkonditioneringen i vår bil gör att vi kan ha bekväm temperatur även med mycket höga yttre temperaturer, men gör det också möjligt att reglera luftens fuktighet och snabbt ta bort intern imma på vindrutan under vintern. Systemet består av en kompressor och växlarenhet utrustad med en tätad krets inuti, vilken innehåller en speciell gas. I många bilar drivs kompressorn av motorns drivrem och i andra bilar drivs den separat. Efter en mer eller mindre lång tids användning kan luftkonditioneringssystemet ge vissa problem, allt från de mest triviala, såsom illaluktande luft, till de mer allvarliga, såsom fel. I alla fall, även i frånvaro av negativa signaler, är det tillrådligt att utföra underhåll på bilens luftkonditionering för att säkerställa att systemet fungerar korrekt. Olika biltillverkare rekommenderar att detta underhåll utförs en gång om året eller var 15:e/20 000:e kilometer.
Första steget i hur man underhåller bilens luftkonditionering: Cirkulationen av konditionerad luft inne i kupén styrs av ett speciellt pollenfilter vars uppgift är att hålla kvar fint damm och andra föroreningar som kommer in i kupén genom ventilationskanalerna eller öppna fönster. Ett förbrukat pollenfilter utför inte längre denna funktion, och dessa potentiellt skadliga ämnen kan släppas ut i luften. Utöver att rengöra luften utför filtret även funktionen att minska imma på rutorna och underlättar driften av fordonets värme-/kylsystem. Det kan finnas två typer av luftfilter i bilen:
• fiber (eller papper): dessa är de billigaste och minskar bara mängden damm och pollen i luften;
• aktiva kolfilter: dessa är dyrare, men de fångar också upp de skadliga ämnen som släpps ut av fordonsavgaser (som tungmetaller, bensen med mera).
Filtret är placerat i ett speciellt hölje som beroende på bilmodell kan placeras i främre delen av kupén eller i motorrummet. Se fordonets manual för att hitta den. Efter att dörren till filterutrymmet har öppnats dras det gamla filtret ut långsamt för att inte slita sönder det. Då är det lämpligt att använda en dammsugare för att ta bort eventuellt damm eller andra främmande material inuti höljet. Det nya filtret måste sättas in på rätt sätt (en pil anger vilken sida det ska vara vänt mot) och sedan stängs luckan igen.
Att byta ut filtret kanske inte räcker för att eliminera dålig lukt som sprider sig in i kupén, orsakad av en viss avlagring av material längs cirkulationskanalerna. För att råda bot på situationen kan speciella saneringsprodukter användas. Burken ska vara utrustad med det speciella flexibla förlängningsröret som ska föras in i ventilationsöppningarna så långt det är möjligt. Lite produkt sprutas in i varje ventil och sedan aktiveras fläkten. Operationen upprepas igen efter några minuter.
En sanering av kanalerna och passagerarutrymmet utförs med en annan typ av produkt. Motorn startas med bilen stillastående, alla fönster stängs och luftkonditioneringen sätts till maximal ventilation. Därefter placeras produkten på golvet i bilen och aktiveras. Sprayburken har ett ofta en inställning så att produkten sprayas ut under en viss tidsperiod. Dörrarna är stängda (när man lämnar passagerarutrymmet) och hela burken tillåts tömmas samtidigt som återcirkulationen av den inre luften gör att den sanerade luften utför ett flertal ersättningscykler. Efter 10-15 minuter kan kupén ventileras ut.
Om luften som kommer ut ur ventilerna med luftkonditioneringen på alltid har rumstemperatur, är problemet säkerligen mer betydande eftersom det då beror på kompressorn eller gaskretsen den driver. – Kompressorn drivs ofta av drivremmen som också driver vattenpumpen och generatorn. Med motorn avstängd, kontrollera visuellt för skador och, med motorn igång, kontrollera att kompressorns remskiva är regelbundet aktiverad. Om du har några tvivel angående drivningen av remskivan kan du försöka behandla den med WD-40 Silikonspray. Gaskretsen är vanligtvis tät, men med tiden kan mindre läckor uppstå som sänker trycket. Du kan kanske inte reparera denna del av systemet utan professionell hjälp, så det kan vara nödvändigt att ta bilen till ett servicecenter som återtätar systemet och/eller fyller på gas.
Nu vet du hur man underhåller bilens luftkonditionering!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna