Innan vi går in på hur man underhåller en jordfräs är det viktigt att säga att även om det finns vissa skillnader mellan de olika modellerna, har jordfräsar en generell standardstruktur. Två långa, höjdjusterbara handtag används för att styra framåtrörelsen och bladens rotation. Förbränningsmotorn driver en axel på vilken bladen är monterade, ibland med två hjul för att underlätta rörelse. I slutet av bladen finns det ofta två säkerhetsskivor för att skydda föraren. På baksidan (änden där handtagen är) finns ofta en del som fungerar som en broms och sjunker ner i marken för att förhindra rörelse framåt, och framtill finns det ibland ett litet hjul för att göra körningen lättare.
En annan typ av större jordfräs finns, där skillnaden ligger i knivarnas placering, som hos den mindre jordfräsen är monterad på drivaxeln i stället för hjulen, medan de för den större jordfräsen är monterade i ett infällt läge och fordonet alltid står på dess hjul. Med tanke på det tunga arbete som denna maskin är konstruerad för att utföra, är bra underhåll avgörande.
Första steget i hur man underhåller en jordfräs är kunskapen om att alla delar bör rengöras noggrant i slutet av varje fräsning. Bladområdet och den bakre bromsen kan tvättas med högtryckstvätt, medan de andra delarna normalt tvättas med rengöringsmedel för bilar. Kom ihåg att låta motorn svalna innan du tvättar den, eftersom den kan skadas om den kyls ner för snabbt av det kalla vattnet.
När jord och andra rester har tagits bort och maskinen är torr kan bladen tas bort och smörjning utföras. Särskild uppmärksamhet måste ägnas åt att smörja bladaxlarna i det långa spåret (vanligtvis sexkantigt) i drivaxlarna. Smörjning kan utföras med WD-40 Multispray. I slutet av säsongen, innan jordfräsen förvaras för vintern, utförs smörjning bäst med WD-40 SPECIALIST PTFE-smörjmedel. Bladen (och ändskivorna) bör undersökas efter deformation orsakad av stötar mot stenar. Bladen kan demonteras genom att lossa bultarna som håller fast dem på axeln och slipas med vinkelslip eller slipsten.
Andra smörjoperationer, som alltid bör utföras med de angivna produkterna, gäller:
• System för låsning och justering av bromsen
• Leder för att justera höjden på handtagen
• Stift på vilka handtagen för att köra maskinen framåt är monterade
• Växelspak
• Gas- och kopplingskablar
Motorn måste rengöras noggrant efter varje arbetspass för att avlägsna jord, damm och smuts som ackumuleras under drift. Följande bör undersökas:
• Luftfilter: rengör det med tryckluft eller, om det är i ett oljebad, spola det med diesel och byt olja.
• Motorolja: denna bör bytas ut var 50: e drifttimme (se maskinens bruksanvisning).
• Tändstift: rengör tändstiftet regelbundet och byt ut det om elektroderna är för hårt sotade eller slitna.
• Förgasare: när jordfräsen ställs undan för vinterförvaring är det bäst att stänga bensinkranen och låta motorn vara igång tills all bensin i förgasaren har förbrukats.
Följande bör kontrolleras regelbundet:
• Växellådan bör bytas ut om den verkar sprucken eller sliten.
• Däck och däcktryck
• Rostiga delar bör omedelbart behandlas med WD-40 Multispray för att frigöra dem från rost och bevara dem. Denna operation kan upprepas flera gånger under säsongen.
• Maskinen ska förvaras på en torr och lätt ventilerad plats.
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna