Hur man underhåller en kompressor är avgörande för att hålla detta viktiga verktyg fullt effektivt. En kompressor är användbar i många olika situationer. En kompressor har tre grundläggande komponenter: kompressorblocket, som består av en cylinder med en kolv driven av en elmotor, själva tryckluftstanken samt utmatnings- och styrenheten. Kompressorns inre tryck kan detekteras med hjälp av en speciell tryckmätare. De bästa modellerna är utrustade med två manometrar: en som visar trycket inuti tanken, den andra vid utloppet. Detta kan justeras med en speciell vred beroende på luftbehovet. Tankens kapacitet (t.ex. 8, 24, 50, 100 liter eller mer) avgör den tillgängliga luftreserven. Kompressorer med en 24 liters tank är mycket vanliga, eftersom de är lämpliga för medelhög användning. Vikten av denna kompressorklass varierar mellan 15 och 30 kg och dess övergripande dimensioner kan vara jämförbara med en medelstor resväska. De är robusta och hållbara, men noggrant underhåll är mycket viktigt för korrekt drift. Kompressorns yttre måste rengöras regelbundet med ett generöst tryck av tryckluft, medan hjulen som låter den röra sig bör smörjas med WD-40 Multispray.
Vi börjar guiden “hur man underhåller en kompressor” med luftfiltret. Kompressorn komprimerar luft som den drar från miljön runtomkring sig. Eftersom det kan finnas damm och partiklar i luften som kan skada kompressorenheten, är apparaten utrustad med ett inloppsfilter. För effektivt kompressorunderhåll, öppna filterbehållaren regelbundet och ta ut filtret. Vanligtvis rengörs filterelementet genom att blåsa tryckluft på det eller tvätta det. Om det däremot verkar för täppt eller trasigt måste det bytas ut.
Kolven som utför kompressionen och de rörliga delarna smörjs konstant med specialolja. Locket på oljetanken har en stång som låter dig se oljenivån. Om det är under rekommenderad nivå, fyll på mer olja. Det bästa smörjmedlet att använda rekommenderas av de olika tillverkarna. I allmänhet passar motorolja för bilar även bra för kompressorer. Om oljan verkar ovanligt mörk, smutsig och/eller tjock, byt den helt. Denna kontroll måste nödvändigtvis utföras efter de första 100 timmarna. Kontrollera därefter var 50:e användningstimme.
Luftkomprimering bildar oundvikligen kondens, som samlas i tankens botten. Minst en gång var tredje månad måste kondensatet tömmas med lämplig skruvventil som finns belägen under trycktanken. Detta är mycket viktigt, eftersom att tillåta vätska att bildas i tanken kan skapa inre oxidationsfenomen som kan påverka väggarna i själva tanken på lång sikt. Ibland är ventilen lätt oxiderad och svår att skruva på, så det kan vara smart att applicera WD-40 Multispray för att förenkla öppningen. Detta måste göras med tanken helt tom på luft.
Tryckvakten är tankens interna tryckreglering: när trycket når den förinställda nivån stänger tryckvakten strömförsörjningen och motorn stannar. När trycket sjunker efter användning startar tryckomkopplaren motorn igen. Kontrollera den regelbundet genom att titta på manometern när den stängs av och på och på de tryck som anges i bruks- och underhållshandboken. Om dessa värden inte respekteras kan det maximala trycket (som orsakar avstängning) justeras genom att verka på en skruv som sitter inuti tryckknappshöljet, vilket kan nås genom att ta bort själva höljet.
Ventilen som reglerar utloppets lufttryck är utrustad med en manometer och en ratt som gör det möjligt att justera trycket. För att kontrollera dess effektivitet, stäng den först helt: manometern måste indikera noll bar. Justera sedan den till maximal öppning: manometern måste indikera samma tryck som anges av tryckvaktens manometer. Om dessa indikationer är annorlunda måste ventilen bytas ut helt. De som är mer erfarna kan försöka demontera den och behandla de interna komponenterna med WD-40 Multispray.
Dessa verktyg (mutterdragare, pumpmunstycken m.m.) har en “snabbfästning” för lufttillförseln. Detta kräver viss inre smörjning: i allmänhet (om inte annat anges av tillverkaren) minimimängden olja som tryckluften bär med sig är tillräckligt med smörjolja från kompressormekanismerna. Det är dock bäst att regelbundet smörja in eventuella skruv- och kopplingsanslutningar med WD-40 Multispray, vilket håller dem rena och skyddar mot oxidation. Innan du använder tryckluftsverktyg som inte har använts på länge, är det bäst att alltid smörja dem med WD-40 Multispray.
Nu känner du till alla steg i hur man underhåller en kompressor!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna