Hur man underhåller sin sparkcykel är något man behöver veta, för att inte behöva skaffa en ny varje säsong. Sparkcykeln, som länge använts av barn och ungdomar som en del av sin fritid, har upplevt en betydande ökning under de senaste åren. Det anses nu vara ett etablerat transportsätt. Det tillfredsställer dem som behöver täcka korta avstånd snabbare, utan krångel med en cykel. Vi ser dem till och med i tunnelbanan på folks ryggar! För att fortsätta tämja asfalten visar vi dig hur du underhåller din sparkcykel effektivt! Det är ingen hemlighet att ett väl underhållet objekt fungerar bättre och varar längre. 😉
Din sparkcykel är tillverkad av fyra stora rörliga mekanismer: vikblocket, styretoch fundera, bromssystemet och naturligtvis hjulen. Dessa fyra mekanismer kräver regelbundet underhåll för att upprätthålla optimal prestanda hos sparkcykeln. För att göra detta, kom ihåg att regelbundet kontrollera deras tillstånd och smörja rörliga delar.
Hur man underhåller sin sparkcykel börjar med det stora blocket. För att vika ihop din sparkcykel har du längst ner på styret, en spärr som fungerar som stängningsmekanism. För att använda den behöver du bara sänka eller höja den. Denna mekanism tenderar att fungera mindre bra när sparkcykeln åldras och blir sliten. För att underhålla den på rätt sätt behöver du bara använda WD-40 Multispray. Använd applikatorn för att spraya vid botten av spärren och in i tryckknappen. Aktivera sedan mekanismen flera gånger i rad så att produkten tränger effektivt genom hela mekanismen. Smörjd och klar!
Den andra viktiga punkten för underhåll av sparkcykel: Styrets höjdjustering. För att justera höjden på din sparkcykel finns det en låsspärr på sparkcykelns stång. På samma sätt som tidigare behöver du bara spruta lite WD-40 Multispray på mekanismen och sedan öppna och stänga den flera gånger. Efter det bör spärren vara mer hanterbar och lättare att öppna och stänga.
Glöm inte bromsmekanismen! För en metallsparkcykelbroms kan du spruta lite WD-40 för att smörja mekanismen. Som med alla andra mekanismer, kom ihåg att röra på mekanismen så att produkten tränger in överallt och smörjer. Detta gör även att materialet inte rostar och får längre livslängd.
Som experterna på Micro Mobility rekommenderar är det också viktigt att underhålla hjullagren på din sparkcykel. För att göra detta måste du demontera hjulen på din sparkcykel för att nå dessa. Den här gången avråder vi starkt från att använda WD-40 Multispray utan istället rekommenderar vi att du använder ett fett som passar dina lager. Det finns till exempel WD-40 Vitt Litiumfett (White Lithium Grease) som är passande för denna uppgift. Det bästa sättet är att ta bort hjullagret först. Det gör du genom att följa stegen i videon här bredvid. Avfetta först lagren med WD-40 Multispray. Smörj dem sedan med vitt litiumfett när de är rena. Upprepa funktionen i styrets lager genom att ta bort den senare.
Slutligen, glöm inte att dra åt alla muttrar och skruvar, ett viktigt slutligt steg! Detta stabiliserar sparkcykeln, förlänger dess livslängd och framför allt säkerställer din säkerhet. Videon visar alla viktiga punkter som ska fästas. För det här steget behöver du en skiftnyckel och insexnycklar 3, 4 och 5 (undantag kan förekomma).
Du kommer att förstå varför användning av WD-40 Multispray för underhåll av sparkcykel rekommenderas. Förutom att underlätta rörelsen av metalldelar genom smörjning, ger det skydd mot fukt och korrosion. Din sparkcykel kan nu fortsätta att köra tyst tills nästa underhåll!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna