Hur man utför underhåll på hydrauliska bromsar är något varje cykelägare, speciellt de som äger mountainbike, bör veta!
Mountainbikes (MTB) kan utrustas med mekaniska bromsar (med den klassiska stålkabeln som drar i bromsbeläggen) eller hydrauliska bromsar där manöverspakarna, i stället för att utöva dragkraft på en kabel, verkar på en liten pump som pressar mot oljan i bromskretsen. Eftersom det är okomprimerbart utövar oljan samma tryck på kolvarna i bromsoket, som överför det till de belägg som utför bromsningen. De två systemen är båda väl fungerande, men hydraulsystemen föredras av MTB-entusiaster eftersom de svarar särskilt snabbt, är pålitliga och erbjuder bra bromskraftkontroll. Naturligtvis kräver de också underhåll, vilket i grund och botten innebär att göra två saker: byta ut belägg samt byta ut bromsvätskan som bryts ned i och med med bromsarnas intensiva användning. Dessutom bildas luftbubblor i kretsen som minskar bromseffekten.
Du måste först skaffa ett kit för hydrauliska bromsar som, beroende på bromsens modell, kan se lite annorlunda ut. I allmänhet består den av två sprutor (eller en spruta och en kopp) med rör utrustade med en anslutning för utrensningsplatser, bromskretsolja (mineral eller DOT, beroende på bromsmodell) och en eller flera gaffel- eller insexnycklar.
Cykeln måste placeras på ett ställ som håller den stabil och korrekt lutad, beroende på om bromskretsen är fram- eller baktill. En rät vinkel håller bromsröret så vertikalt som möjligt, vilket underlättar utmatning av luftbubblor. Lossa bromsspaken och flytta den till horisontellt läge, tillsammans med den lilla oljetanken som den är ansluten till. Lossa bromsoket och koppla bort det från ramen. Dynorna måste tas bort och ett “avluftningsblock” sätts in inuti klämman, i princip en plastklyv som håller kolvarna tryckta utåt och väl låsta. Lossa och ta bort de två utrensningsnipplarna som finns på bromsoket och på bromsspaken. Du kan använda WD-40 Multispray för något av dessa steg om skruvarna sitter hårt fast.
Sätt i rören med den gängade anslutningen på de två sprutorna och ta bort kolven från en av dem. Skruva fast detta (genom röret och skruvkopplingen) på bromsspakens avluftningshål. Med sprutan utrustad med en kolv, dra in den nya oljan för bromssystemet och fyll den till tre fjärdedelar. Skruva sedan fast avluftningsröret på bromsoket. I stället för en spruta utan kolv har vissa bromsmodeller en speciell kopp som skruvar på bromsspakens tömningshål.
Efter lossning (1/4 varv) av “kranen” för bromsoket, tryck långsamt på sprutkolven med den nya oljan, ansluten till bromsklämman, för att injicera den i bromskretsen. När den nya oljan sätts in matas den uttömda oljan inuti bromskretsen ut från den utrensning som finns på bromsspaksblocket och fyller den övre sprutan (som måste hållas vertikal). Om koppen istället används, kommer den att fyllas.
Vid injicering av oljan, eller i slutet av det, föreslår vi att man försiktigt knackar på bromssystemets slang för att underlätta uppstigningen av eventuella luftbubblor som är fångade inuti. Ett ännu effektivare system är att injicera en liten mängd olja i den övre sprutan, och innan du börjar injicera oljan med den nedre, dra lite olja från kretsen genom att trycka kolven på den senare. Med detta system sugs luften i kretsen in och släpps ut i den nedre sprutan.
När den nya oljan har bytt ut den uttömda oljan (som har samlats i den övre sprutan eller koppen) kopplas båda dräneringsrören bort och dräneringssätets öppningar stängs med de skruvar du tidigare tagit bort. Var försiktig så att du inte häller olja på din cykel och bromsar under denna process. För att undvika läckage avlägsnas den övre sprutan efter att anslutningsröret stängts med en elastisk klämma, medan den nedre tas bort efter stängning av starthålet.
Bromsoket som frigörs från avluftningsblocket måste flyttas och utrustas med belägg som ska fixeras med den tvärgående låsskruven. Bromsspaksblocket måste återgå till rätt läge. Aktivera bromsspaken några gånger för att kontrollera att den är i rätt funktion.
Med hjälp av denna guide vet du nu hur man utför underhåll på hydrauliska bromsar och är klar att åka ut i spåren igen med bromsar som är redo för vad som helst! Denna hjälpsamma och praktiska guide har förhoppningsvis hjälpt dig att rengöra och underhålla de hydrauliska bromsarna på din mountainbike och gjort den redo för mer action!
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna