Underhålla en kardanknut: Kardanknuten är ett mekaniskt system av uråldrig typ, men utvecklat på det sätt som har kommit till oss från en 1500-tals italienare (G. Cardano). Det är en ledad mekanisk del, som tillåter överföring av roterande rörelse mellan två oriktade axlar eller som är i vinkel mot varandra, utan att förlora kraft. Den används på förflyttningsmedel, vid drift av jordbruksmaskiner och i många andra applikationer. Även om kardanknuten är extremt robust, kan den försämras med tiden, speciellt när krafterna som är involverade är avsevärda och appliceras under långa tidsperioder. I synnerhet är det lättast skadade elementet spindeln (tväraxeln), som bildar fogen och tillåter överföring av rotation. Det finns olika tecken på fel. Bland de vanligaste är
• Ihållande gnisslande: detta är förmodligen en förlust eller avdunstning av smörjmedel i spindellagren.
• Olika knackningar och ljud: spindeln “dansar” i gaffelsätena. I vilket fall som helst är rutinunderhåll av kardanknuten alltid viktigt för att avsevärt förlänga driften av denna extremt viktiga mekaniska del. Vid underhåll är det viktigt att se till att det inte finns något glapp i spindelkopplingarna: även det minsta glappet kan leda till att inte bara leden utan hela drivaxeln byts ut.
För att börja underhålla en kardanknut och arbeta på spindeln är det nästan alltid nödvändigt att ta bort axeln (teleskopisk eller icke-teleskopisk) utrustad med universalknutar från maskinen. Denna operation måste utföras på olika sätt beroende på vilken typ av maskin som bearbetas. Avlagringar, slam och olika typer av smuts kan ansamlas på kardanknutarnas spindlar och gafflar (vilket varierar mycket beroende på maskin och utfört arbete). Före demontering är det lämpligt att rengöra noggrant, antingen genom att tvätta eller genom att använda WD-40 Specialist Industriell Avfettning, som snabbt tar bort fett, olja och smuts utan att lämna några rester. Verkar direkt vid kontakt och är lätt att skölja av. Avsluta med WD-40 Multispray.
När axeln har klämts fast på ett stadigt stöd (det är bäst att undvika skruvstäd, som kommer att klämma för hårt och deformera, särskilt om det är teleskopiskt), måste du först ta bort de fyra Seeger-ringarna som håller spindeln på plats. Använd sedan en tväraxelavdragare i form av en stor skruvklämma. Applicerad på spindelns ena arm, vrid den gängade axeln så att spindeln trycks ut ur sitt säte, längs en axel, tills kopplagret kommer ut ur gaffeln på motsatt sida av armen. Dra nu ut kardanknutlagret för hand. Se till att de inre nålrullarna inte kommer ut ur lagret och tappas bort. Spindeln kan också tas bort från den andra koppen och sedan lossas från en gaffel. Samma operation utförs på den andra spindelaxeln för att frigöra den från den andra gaffeln. För att underlätta alla dessa operationer är det användbart att applicera sprayer av WD-40 Multispray på de yttre ytorna av kopplagren. Operationen som beskrivs ovan kan också utföras med metallcylindrar med exakt diameter på kopparna och slå cylindern med en hammare tills samma frigöring erhålls. Men detta är ett ganska empiriskt system som inte är tillrådligt. Vid denna tidpunkt är spindeln helt fri och kan tas bort.
Spindeln och kopparna bör undersökas noggrant för deformation, saknade nålrullar eller andra problem. Om det inte finns några problem, fyll på insidan av kopparna med speciellt fett för kardanknutar och fortsätt genom att byta ut spindeln (utan kopplager) i hålen på gaffeln, sätt sedan in kopparna från utsidan av gaffeln och tryck in dem i placeras med trycket från avdragaren. Även här kan WD-40 Multispray användas för att underlätta handhavandet. Slutligen byts de fyra Seeger-ringarna som garanterar spindelns stabilitet ut i spindlarnas fyra hål. Dessa ringar måste sättas in i de cirkulära spåren som finns på gafflarna: se till att spåren är väl rengjorda. Spindlarna har ingen specifik monteringsriktning då de är perfekt symmetriska men om de har en “smörjnippel” måste de monteras så att denna är i ett läge som kan nås av fettpumpen när kardanknuten är monterad på maskinen.
Rotationsdrivaxlar, speciellt teleskopaxlar, kan deformeras om det blir ett kärv i kardanleden, men även om det är stor skillnad i höjd och därmed vinkel mellan kraftuttaget och maskinen som ska drivas. Om axeln är deformerad måste den bytas ut mot en modell som har samma egenskaper som originalet.
Användningarna som visas och beskrivs för WD-40 Multispray har delats med WD-40 Company av användarna själva. Dessa användningsområden har inte testats av WD-40 Company och utgör inte en rekommendation av förslag för användning av WD-40. Sunt förnuft bör utövas när du använder produkter från WD-40. Följ alltid instruktionerna och var uppmärksam på varningar som står på förpackningen.
© 2025 WD-40 Company.
Alla rättigheter förbehållna